Thursday, November 6, 2008

Pakatan blog propembangkang sudah berpecah

TIDAK banyak yang dilaporkan mengenai satu forum di Universiti Malaya baru-baru ini yang membincangkan masa depan media di Malaysia anjuran SSIG, sebuah bahagian di bawah Kementerian Penerangan. Ahli-ahli panelnya ialah Ahirudin Attan @ Rocky, penulis blog Rocky's Bru; Ketua Pengarang The Star, Wong Chun Wai; Presiden NUJ (Kesatuan Wartawan Malaysia) Norila Daud dan Bob Teoh dari portal berita Sin Chew Daily.

Mauduk perbincangan ialah tiada kebebasan media di Malaysia kerana wujudnya banyak undang-undang yang menyekat kebebasan. Ahli-ahli panel sehati sejiwa menyuarakan perlunya undang-undang berkaitan dihapuskan. Selagi undang-undang ini wujud, apa perlunya ditubuhkan Majlis Media yang kerajaan cadangkan.

Yang menariknya, salah seorang peserta kemudian bertanya: Adakah kebebasan media mempunyai kaitan dengan tadbir urus yang baik (good governance)?Bob Teoh memberikan jawapan yang pantas dan tepat. Katanya, di Singapura tiada kebebasan media tapi tadbir urusnya adalah yang terbaik. Sebaliknya di India ada kebebasan media, tapi tadbir urus negara itu semua orang tahu adalah tidak baik. Nah, jawapan Bob Teoh itu boleh dijadikan panduan yang baik untuk menentukan sama ada kebebasan media amat diperlukan di Malaysia.

Yang amat ketara, Anwar Ibrahim dan pakatan pembangkangnya sangat perlukan kebebasan media untuk menghentam dan meruntuhkan kerajaan BN. Jika anda masih belum pasti jawapannya, mungkin Ahirudin @ Rocky boleh membantu dengan jawapannya kepada seorang pemblog bernama Mahaguru yang turut hadir dan bertanya. Soalan Mahaguru yang dilontarkan kepada Rocky lebih kurang bermaksud: perlukah pemblog tidak memihak kepada mana-mana parti dalam menulis hal-hal politik?Sebelum bertanya Mahaguru menjelaskan bahawa sebelum pilihan raya 8 Mac lalu, beliau adalah penyokong PKR. Sekarang bagaimana? Beliau tidak menjelaskan tapi di hati kecil Si Keldai berkata, barangkali Mahaguru tidak lagi dengan PKR.

Selayang fikir, pertanyaan Mahaguru itu bunyinya terlalu bahlul. Dua kali fikir, barulah Si Keldai dapat menangkap maksudnya. Rupa-rupanya beliau ingin kepastian sama ada pendirian Rocky juga sudah berubah. Rocky menjawab, sebelum dan semasa kempen PRU 12 itu, kesemua kira-kira 60 orang pemblog yang bergabung di bawah pakatan Bloggers United yang diketuainya adalah propembangkang.

Beliau mengakui keadaan sekarang sudah berubah. Lalu Rocky menyimpulkan bahawa pada idealnya memang elok molok tidak memihak, tetapi jika mahu memihak terpulanglah kepada diri masing-masing. Tepuk dada dan tanya selera. Bagi Si Keldai kata-kata Rocky itu adalah satu jawapan yang jujur. Bloggers United yang boleh diterjemahkan sebagai Pemblog Bersatu, sekarang sudah berpecah haluan. Ada yang masih sokong pembangkang, tapi ada juga yang sokong parti-parti BN.

Rocky berada di mana? Jika anda tidak dapat meneka jawapannya, lebih baiklah anda jadi keldai. Khabarnya Rocky juga sedang merancang untuk membina satu portal berita. Ala Malaysiakini, Malaysia Today, Agenda Daily atau Malaysian Insider? Oleh kerana kerja ini memerlukan modal, juga ingin ditanya siapa rakan kongsi Rocky?

dipetik daripada Malaysiaaktif.com, 6 Nov 2008

2 comments:

sumandak bayu said...

Salam Bro....

semakin hebat blog mu teruskan perjuangan demi memartabatkan bangsa, agama dan negara

Pemuda Malaysia said...

thanks atas pujian kamu sumandak bayu..InsyaAllah saya akan teruskan perjuangan demi Agama, bangsa dan negara...

Semoga sumandak bayu juga lebih sukses dan ceria selalu..