Sunday, November 16, 2008

Sanggup Berbogel?

Saya menonton Buletin 1.30 di TV 3 tadi. Saya terperanjat dengan satu berita yang dipaparkan. Dalam berita tersebut yang sempat saya ikuti ialah ada segolongan rakyat Selangor yang menggelarkan diri mereka sebagai "Reformis" akan mengambil jalan terakhir iaitu demonstrasi dengan berbogel jika Kerajaan Pakatan Rapuh di Selangor tetap berkeras menaikkan kadar sewa rumah.

Saya tak pasti kawasan mana namun yang saya pasti golongan "Reformis" ini akan tetap berdemo dengan cara berbogel dan berhimpun di hadapan bangunan Kerajaan Negeri Selangor jika kerajaan Pakatan Rapuh masih tetap dengan pendirian mereka.

Makin teruk nampaknya kerajaan Pakatan Rapuh di bawah pentadbiran Khalid Ibrahim. Kesian...

14 comments:

Anonymous said...

kalau diorang nak berbogel ke, aku xkesah sgt. cume aku nak th yang pompuan ade jgk ke? kalo stakat lelaki je, xyah lah.. xmemberi kesan. heheh..

kifli said...

Jakim: Protes bogel miskin idea, tidak waras
Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB


PETALING JAYA: Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abd Aziz menyifatkan hasrat Gerakan Reformis Rakyat Malaysia (Reformis) yang mengancam untuk berbogel sebagai tanda protes kepada kerajaan Selangor sebagai "miskin idea dan tidak waras."


Beliau berkata, orang yang bijaksana akan memprotes dengan cara lain yang melambangkan kewarasan dan berasaskan etika.


"Ada banyak cara (untuk memprotes). Cara seperti separuh bogel atau berbogel adalah sikap yang melampau.


"Adakah telah miskin idea untuk menzahirkan protes sehingga boleh berfikir hendak berbogel?" katanya ketika dihubungi mStar Online hari ini.


Wan Mohamad berkata, kumpulan itu perlu kembali kepada kewarasan dan memikirkan kesan jangka panjang terhadap keluarga mereka jika meneruskan demonstrasi 'bogel' tersebut.


Jumaat lalu, Presiden Reformis, Ramlan Abu Bakar mengancam untuk berbogel di hadapan Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSAAS) yang menempatkan pejabat Menteri Besar dan Exco bagi mendesak kerajaan negeri agar tidak membuat tindakan yang tidak menguntungkan rakyat.


Antara perkara yang menyebabkan kemarahan Reformis adalah tindakan kerajaan negeri menaikkan sewa bulanan rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) daripada RM124 sebulan kepada RM250 sebulan yang didakwa membebankan penyewanya yang kebanyakannya berpendapatan RM500 sebulan.


Semalam, Ketua Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Muhammed Khusrin Munawi berkata, pihaknya akan mengambil tindakan terhadap Reformis jika mereka masih berkeras mahu mengadakan demonstrasi 'bogel' tersebut.


Katanya, tindakan terhadap mereka boleh dikenakan di bawah peruntukan mengikut Seksyen 31, Enakmen Jenayah Syariah Selangor yang menetapkan denda maksimum RM1,000.
woi balaci umno engko tengoklah jakim pun kata puak puak umno bengong lu pikirlah sendiri

Anonymous said...

puak-puak PAKATAN RAPUH (PR) MEMANG BABILAH....

TAK PERIHATIN LANGSUNG DENGAN KEBAJIKAN RAKYAT.

NEGERI BERKEBAJIKAN KONONNNNNN...
KEBAJIKAN UNTUK BABI ADALAH....

WOIII.. PUAK-PUAK PR... KORANG TENGOKLAH, APA KERAJAAN PENIPU RAKYAT NI BUAT...MAMPUS LAGI BAIK LA.

mySacRedHeaRt said...

i think they all ni saje je nk gertak si khalid tu smpai sggup berbogel..tapi i rase dorang x kan buat...kjaan negeri sgor tetap dgn pendirian akan menaikkan sewa umah PPR ni walau ape pun..tapi utk golongan yang income nya 1.5k n below sewa tetap sama..tapi kan umah PPR ni bukan ke khas utk gol yang kurang mampu, ini bererti penghuni2 PPR skg nie mmg kurang mampu (kalo x, cmne dorang leh dpt umah ni mase dulu2 kan?)....renung-renungkanlah

Pemuda Malaysia said...

terima kasih atas komen anonymous..

rasanya orang perempuan takkan buat macam tue kot. kalo kaum hawa buat juga aksi bogel, saya yakin ramai kaum adam akan berkerumun menyaksikan acara tersebut..hehehe

cuma saya berharap agar kerajaan pakatan rapuh prihatin sikit dengan nasib penghuni PPR yang rata-rata mereka berpendapatan tidak seberapa..

Pemuda Malaysia said...

saudara kifli, terima kasih atas komen anda.

mungkin ia hanya satu gertakan sahaja daripada penghuni yang telah ditindas.

mereka kurang mampu dan kini dibebankan pula dengan kenaikan kadar sewa rumah oleh kerajaan yang mengwar-warkan sebagai kerajaan berkebajikan.

untuk berbogel agak mustahil berlaku tetapi tidak mustahil untuk menumbuk muka khalid ibrahim yang sangat bodoh dalam mentadbir kerajaan selangor!!!

Pemuda Malaysia said...

terima kasih atas komen saudara anonymous. biasalah, sebelum PRU janji macam-macam. Bila dah menang PRU tak tertunai pula janji2 Pakatan Rapuh nie..

macam artikel saya yg lepas tentang PAS Gopeng. Ahli mereka sendiri yang ditimpa musibah pun orang PAS yang lain tak datang melawat.

ADakah ini yang dipanggil negeri berkebajikan?

saya rasa elok tukar nama buat pakatan rapuh. jangan sebut berkebajikan, sebut je menjijikkan!!!

Pemuda Malaysia said...

mySacRedHeaRt, terima kasih atas komen anda..

memang penghuni PPR adalah mereka yang tidak berkemampuan. namun kerajaan selangor sekarang sangat bengong dan langsung tidak prihatin kepada nasib rakyat selangor..

khalid ibrahim kan orang korporat dan beliau hanya akan memikirkan keuntungan yang berganda sahaja.

tengoklah isu air percuma. nak bagi pun lembab. sekarang bila khalid ibrahim dah tadbir Selangor beliau bukan ahli korporat lagi tetapi layak dipanggil ahli KEPARAT!!!

pemandu teksi said...

kesian.. gara-gara BN memerintah sampaikan rakyat terpaksa berbogel.! Apa nak buat dah pemimpin-peminpin umno pun mmg suka berbogel..!

pemandu teksi said...

Aik.. takkan pasal sewa jer??? Kenaikan harga minyak tak nampak ker? Kenaikan harga barang2 tak nampak ker? PR selangor dah bagi air percuma, tak nampak ker? Bangang betullah graduan UUM tahun 2000 ni erk..!! Sewa tu zaman khir toyol pun dah mmg macam tu harganya..

Pemuda Malaysia said...

pemandu teksi, terima kasih atas komen anda.

anda ni baca paper tak???kot yer pun nak ulas baca paper dulu. barulah tak nampak kebodohan anda.

rakyat yang nak berbogel sebab kerajaan selangor hari ini menaikkan kadar sewa rumah orang miskin.

kerajaan selangor hari ini bukan kerajaan BN tetapi kerajaan Pakatan Rapuh..

bodohlah saudara nie...hahaha

Pemuda Malaysia said...

saudara pemandu teksi yang bengong..terima kasih atas komen anda.

minyak dah turun harga sampai rm 2.00 sekarang..barang keperluan pun semakin turun..

pakatan rapuh bagi air percuma bermula bulan 6, itupun setelah didesak oleh pembangkang (BN) dan rakyat selangor. dengar cerita sampai bulan 12 ni jer air percuma kerana kerajaan Pakatan Rapuh dah tak larat nak bayar kepada Syabas.

sewa zaman khir toyo baru seratus lebih sebulan, now bawah Pakatan Rapuh dah menjadi dua ratus lebih, tak ke naya rakyat selangor yang berpendapatan rendah...

siapa yang bangang sekarang???
saudara atau saudara juga???hehe..

JomoSama Tuaran said...

Kerajaan Penipu Rakyat ni dah mula besar kepala bermula dengan MB selangor tu (muka Freddy the flinstone man). Tak lama lagi..yang di penang, kedah dan perak tupun akan ikut membesarkan kepala mereka. Yang di penang tu janji tiada lagi miskin sifar dalam masa setahun...sekarang dah dekat setahun..bulan Mac nanti...apa cerita???

Pemuda Malaysia said...

terima kasih atas komen jomosama tuaran..

ermm..bagus juga Pakatan Rakyat ditukar kepada Penipu Rakyat..hehehe..

MB Selangor hari ini langsung tidak berwibawa untuk mentadbir Selangor.

Harap-harap rakyat Selangor yang termengundi Penipu Rakyat (PR) akan sedar bahawa kerajaan Penipu Rakyat hanya berkokok lebih dari menunaikan janji-janji manis pilihanraya lalu.

buat rakyat penang, bangkit dan tuntut apa yang telah dijanjikan oleh Lim Guan Eng tentang menjadikan penang miskin sifar dalam masa setahun..