Thursday, May 22, 2008

ISU DAKWAT KEKAL, SIAPA KELIRU?

Ramai MP-MP pembangkang ingin mendapat penjelasan daripada kerajaan, mengapa SPR memutuskan untuk tidak menggunakan dakwat kekal dalam PRU-12 yang lalu, walaupun pengumuman telah dibuat lebih awal bahawa dakwat kekal akan digunakan dan dakwat kekal telah pun dibeli.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menjelaskan bahawa kerajaan bersetuju dengan SPR supaya penggunaan dakwat kekal tidak digunakan berdasarkan nasihat daripada Peguam Negara. Menurut Peguam Negara, seorang pemilih berhak untuk mengundi menurut Perlembagaan Persekutuan. Mengundi adalah hak asasi seorang pemilih. Kerajaan hanya membela hak asasi seorang pemilih untuk mengundi dalam pilihanraya.

Kerajaan langsung tidak berniat untuk menggunakan dakwat kekal demi kepentingan kerajaan. Penjelasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri kurang diterima oleh MP-MP barisan pembangkang malah mereka mendakwa jawapan Datuk Seri Nazri Aziz telah mengelirukan Dewan. Tambahan pula, MP Bukit Gelugor mendakwa Menteri telah mengelirukan Dewan dan dengan itu meminta Tuan Yang Di Pertua merujuk Menteri untuk dihadapkan ke 'select community' namun Tuan Yang di Pertua telah menolak dakwaan MP Bukit Gelugor.

Dengan ini jelas menunjukkan MP-MP barisan pembangkang hanya mencari kesalahan kerajaan malah menonjolkan kerajaan sebagai sebuah badan yang tidak mementingkan kepentingan awam di kaca mata rakyat. Ini merupakan satu strategi MP-MP pembangkang untuk meraih sokongan politik daripada rakyat.

Penjelasan yang diberi panjang lebar oleh Datuk Seri Nazri Aziz telah ditafsirkan sebagai mengelirukan Dewan oleh MP-MP barisan pembangkang. Namun, apa yang jelas MP-MP barisan pembangkang tidak langsung menumpukan perhatian terhadap jawapan dan penjelasan daripada menteri terbabit kerana MP-MP barisan pembangkang asyik keluar masuk Dewan. Siapa yang keliru sebenarnya?

4 comments:

Anonymous said...

ajai n nurul....hi hi hi

Mohd. Alias bin Demyati said...

Ajai n nurul kot...Keliru!

Mohd. Alias bin Demyati said...

ajai n nurul kot...

Pemuda Malaysia said...

terima kasih atas respon cintalaila dan anonymous. bersama kita membantu kerajaan memajukan rakyat malaysia. jangan jadi pembangkang yang hanya tin kosong sahaja..