Monday, May 12, 2008

MP Rembau Berani

MP Rembau mencadangkan kerajaan mengkaji semula sistem subsidi supaya rakyat yang memerlukan bantuan benar-benar dapat menikmati faedahnya . Sistem subsidi yang ada dalam amalannya tidak selaras dengan keadilan ekonomi.Sebagai contoh , subsidi bagi petrol dinikmati oleh semua kumpulan pengguna ,sama ada yang mampu atau pun kurang mampu menanggung kos tinggi petrol.Lazimnya, subsidi yang harus di nikmati oleh pengguna pendapatan rendah dengan kereta kuasa kecil juga digunakan oleh kumpulan yang pendapatan tinggi yang menggunakan kereta kuasa tinggi. Keadaan ini adalah tidak adil sama sekali, malah tidak selaras dengan matlamat kerajaan menyediakan subsidi.

Sehubungan ini, sudah sampai masa untuk memperbetulkan sistem subsidi dan memperkenalkan sistem kadar progresif dengan menentukan kuota bagi setiap kumpulan atau kategori pengguna supaya dapat menjimatkan subsidi.

Subsidi yang dijimatkan itu dapat disalurkan untuk membiayai projek-projek pembangunan di luar bandar termasuk pembangunan negeri Sarawak dan Sabah.

Usaha ini juga akan mengelakkan kekeliruan dikalangan rakyat terhadap isu kenaikkan petrol akibat kenaikan harga petrol dalam pasaran dunia .