Tuesday, May 13, 2008

BELAJAR CAKAP BAHASA MELAYU

MP Batu nampaknya perlu mengikuti kelas tambahan kerana tidak mampu berbahasa Melayu dengan sempurna.

Jika anda semua ada kesempatan pergi ke Parlimen dan kebetulan dapat melihat MP Batu berucap pastinya anda akan merasa bosan. Setiap patah perkataan yang diucapkan oleh MP Batu langsung tidak berkarisma dan tiada kehebatan menyampaikan ucapan. Penggunaan bahasa Melayu yang lemah ditambah intonasi ucapan yang tiada gaya, adalah sungguh memalukan bagi Pakatan Rakyat kerana memiliki MP yang tidak pandai langsung berbahasa Melayu dan tidak bersemangat dalam mengenengahkan isu rakyat jelata.

Antara contoh penggunaan bahasa yang lemah oleh MP Batu adalah seperti "seorang pengundi UMNO berturun-turun" dan banyak lagi kesalahan bahasa yang diucapkan sehingga tak termampu diterangkan di dalam blog ini. Kepada rakyat Malaysia, janganlah mengulangi kesilapan dengan mengundi MP yang langsung tidak berwawasan dalam mengutarakan isu rakyat jelata kerana hanya akan merugikan undi yang telah diberikan oleh rakyat jelata.

2 comments:

Anonymous said...

jangan disentuh hal2 berkaitan prinsip2 org melayu...

a)agamanya...ISLAM
b)rajanya....MElayu
c)hak2 org melayu...

Pemuda Malaysia said...

saya bersetuju dengan saudara emil..sebagai anak melayu yang berjaya menjadi pensyarah, saya menyeru saudara memberi kefahaman tentang hak melayu dan kontrak sosial di antara kaum jangan dibangkitkan.