Wednesday, May 28, 2008

PERANAN DEWAN NEGARA SAMA PENTING

Senator Dato' Musa Hj. Sheikh Fadzir meminta Kementerian Penerangan memainkan peranan dengan lebih terbuka dengan tidak meminggirkan Dewan Negara kerana beliau menganggap Dewan Negara mempunyai fungsi yang sama penting dengan Dewan Rakyat.

Rakyat hari ini kurang memahami fungsi sebenar Parlimen di mana Parlimen bukan sahaja ada Dewan Rakyat sebaliknya Dewan Negara turut terletak di dalam Parlimen Malaysia. Senator Dato' Musa meminta RTM di bawah Kementerian Penerangan menjalankan tanggungjawab memberi penerangan kepada rakyat serta jika boleh sidang Dewan Negara juga harus disiarkan secara langsung supaya rakyat memahami isu-isu yang dibawa oleh Ahli Dewan Negara.

Fungsi Dewan Negara yang diduduki oleh para Senator secara tidak langsung akan membantu kerajaan pusat menjelaskan mengenai isu-isu tertentu yang selama ini menjadi mainan politik parti pembangkang. Jadi, parti pembangkang dapat mengambil kesempatan yang ada akibat kekurangan penerangan oleh RTM dan telah menyebabkan rakyat tertipu dengan dakyah pembangkang yang akhirnya mereka akan mengundi parti pembangkang. Kesannya dapat dilihat melalui PRU-12 baru-baru ini.

Jadi, peranan RTM sebagai pusat penyebaran maklumat harus dimainkan semaksimum yang mungkin kerana trend rakyat masa kini lebih cenderung mencari maklumat melalui internet dan blog-blog tempatan. Kita harus sedar bahawa blog-blog yang wujud hari ini kebanyakannya tidak memberi maklumat yang tepat dan banyak menyebelahi parti pembangkang. RTM seharusnya mengurangkan rancangan berbentuk hiburan yang dicedok atau diimport dari luar sebaliknya mengutamakan rancangan hiburan berbentuk tempatan dan memberi ruang yang lebih dengan menyiarkan rancangan berbentuk pengetahuan dan maklumat kepada rakyat.

No comments: