Friday, January 16, 2009

ANTARA BN DAN PAS...

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat suka bermadah terutama dalam pilihan raya. Madah beliau memang suka menyindir dan mengata parti UMNO. Inilah sifat sebenar Nik Aziz yang balaci PAS dok sanjung dan puja.

Antara madah beliau yang mengata UMNO ialah "BERI SALAH, TAK BERI KALAH, JADI UMNO SERBA SALAH". Madah sebegini banyak digantung di Kuala Terengganu. Sebenarnya UMNO langsung tidak pernah merasa serba salah kerana UMNO yakin bahawa mereka bukan melakukan rasuah, sebaliknya memberi kemudahan kepada rakyat jelata adalah tugas yang boleh dikatakan satu amal jariah dan kebajikan.

Bagaimana pula dengan PAS? Parti PAS sebenarnya semasa pemerintahan mereka di Terengganu pada tahun 1999-2004 langsung tidak membangunkan Terengganu, sebaliknya hanya menjerumuskan Terengganu ke lembah kemiskinan akibat kebodohan pemimpin PAS yang langsung tidak tahu mentadbir negeri. Sebaliknya pemimpin PAS seperti Haji Hadi Awang dan Wahid Endut semakin memboyot perut mereka mengaut kekayaan negeri Terengganu.

Bagaimana pula dengan PAS yang memperalatkan Islam dalam kempen pilihan raya mereka? PAS memberi RM30 yang diselitkan di dalam senaskhah kecil Yassin kepada pengundi Kuala Terengganu sambil memberi fatwa bahawa jika mengundi PAS akan masuk syurga. Bagi mereka yang kurang ilmu agama akan terpengaruh dengan ajaran sesat pemimpin PAS ini yang berpakaian warak namun mempunyai hati yang sungguh busuk.

Saya berada di Kuala Terengganu selama hampir sebulan dan hampir setiap hari saya melihat berbagai-bagai ragam manusia di sini. Saya tidak nafikan bahawa setiap ceramah PAS memang ramai orang yang menghadiri, namun setelah saya bertanya kepada mereka yang hadir, ramai di antara mereka menjawab bahawa tujuan kehadiran mereka adalah sekadar untuk mendengar setiap pembohongan pemimpin pembangkang. Apabila mendengar jawapan sebegitu, saya tersenyum sendirian. Jadi, kepada Kifli tak payah nak bangga dengan jumlah kehadiran yang ramai kerana bukan semua masyarakat di Kuala Terengganu suka dengan PAS lebih-lebih lagi apabila PKR pun datang menyibuk.

Kehadiran anggota polis yang ramai dalam setiap ceramah pembangkang bukan bertujuan untuk menakut-nakutkan mereka yang hadir, sebaliknya bertujuan mengawal keselamatan dan ketenteraman awam. Ini kerana terbukti dalam kejadian di Batu Buruk pada tahun 2007 menyaksikan rusuhan oleh penyokong fanatik PAS yang seakan-akan dirasuk oleh hantu di mana mereka memusnahkan harta benda awam. Jadi, adalah lebih baik pasukan keselamatan bertindak mencegah sebelum terjadi sebarang kejadian yan tidak diingini.

Saya mengambil kesempatan di sini untuk menyeru kepada semua rakyat di Kuala Terengganu agar keluar mengundi esok dan tidak perlu risau mengenai keselamatan diri kerana insya-Allah, anggota polis yang diamanahkan bertugas di Kuala Terengganu adalah daripada kalangan yang terlatih dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan serta melindungi rakyat jelata.

Jangan lupa untuk mengundi Barisan Nasional kerana hanya dengan Barisan Nasional sahaja, kehidupan rakyat lebih terbela dan terjamin.

17 comments:

bungaraya said...

Kifli tu brother, main tangkap muat je. Semua fakta yang beliau perolehi tu akan diolah supaya menampakkan PAS ramai penyokong. Pada halnya apa pun tada.
Nik Aziz tu, jika angan-angan Mat Jenin mereka menjadi kenyataan, semua wang akan diistilahkan sebagai "sedekah", bagi menghalalkan "suapan" yang mereka lakukan.Mereka memang selalu mentafsirkan segala perbuatan mereka mengikut suka hati mereka sehingga dosa adalah perkara kebiasaan mereka.

kifli said...

Permatang Pauh merupakan satu kawasan Parlimen yang paling hangat di ketika menjelang setiap kali pilihanraya.Malah apabila Ketua Umum PKR Dato Seri Anwar Ibrahim bertanding di pada pilihanraya kecil Permatang Pauh pada bulan Ogos lalu,pihak UMNO/Bn bukan sahaja melabur jutaan ringgit, malahan janji-janji manis untuk menarik pengundi Melayu .Salah satu isu besar yang menjadi perbualan dan rungutan masyarakat Permatang Pauh ialah mengenai janji yang di taburkan oleh Timbalan Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak selaku Pengerusi Pilihanraya kecil Permatang Pauh bagi UMNO semasa berlangsungnya pilihanraya kecil itu berlangsung.

Dato Najib sewaktu melawat masjid Taman Guar Perahu selain bersumpah tidak mengenali Saiful, juga berjanji untuk memberi geran bantuan bagi semua masjid dan surau di dalam Parlimen Permatang Pauh.Antara masjid yang menerima geran bantuan sebanyak RM100,000 ialah Masjid Jamek Kampung Kubang Semang.Walau pun masjid Jamek Kubang Semang di bina dengan bantuan masyarakat tempatan dan sumbangan wang orang ramai, dan tidak menggunakan duit kerajaan.Ianya merupakan salah sebuah masjid yang terbesar di dalam Parlimen Permatang Pauh dan mempunyai akaun kewangan terbesar di Pulau Pinang.

Oleh kerana geran bantuan tersebut didapati kosong setelah UMNO tewas , maka masayarakat Permatang Pauh khasnya anak Qaryiah Kubang Semang ingin menyampaikan pesanan kepada pengundi di Kuala Terengganu bahawa jangan prcaya janji di ketika piliahanraya kerana ianya hanya janji-janji kosong untuk meraih undi terutamanya masyarakat Melayu.Beberapa orang yang di temui melahirkan rasa kesal kerana UMNO/BN sanggup menipu demi sevival politik, malah jika masjid pun sanggup di tipu,inikan pula soal lain.


Menurut Sdr Rahim Bin Ibrahim 48 seorang penyokong PKR dari kampong Kubang Semang, menjelaskan bahawa UMNO hanya pandai berjanji terutamanya menjelang pilihanraya.Maka kerana itu adalah tidak sesuai lagi untuk terus menyokong parti tersebut.Di KualaTerengganu sudah tentu UMNO menabur banyak janji untuk mengabui mata orang Melayu dengan berbagai janji,.”Saya merayu kepada pengundi di Kuala Terengganu supaya jangan mudah termakan janji jika masjid pun kena tipu,yang lain jangan haraplah” demikian .









Hj Dahari Hashim 55 thn penyokong PAS bekas tentera menjelaskan bahawa janji UMNO kepada masjid di Peramatang Pauh menjadi bahan ketawa sahaja bagi anak Qaryiah Kubang Semang kerana masjid ini dibina tanpa bantuan kerajaan pun. Namun bila dah nak bagi bantuan RM100,000 kita nak terima untuk memberi khidmat kepada anak qaryiah dan orang ramai.Namun JKKK Kubang Semang dapati bahawa geran tersebut kosong. Nampak sangat janji UMNO ni tak boleh diambil serius.Kepada pengundi di Kuala Terengganu jangan harap sangat lah apa janji UMNO walau nak buat masjid emas sekali pun.




Mohammad Tarmizi bin Abd Halim 25,peniaga nasi kandar dari kampong Kubang Semang seorang ahli PAS menjelaskan bahawa pengundi muda harus mencontohi pengundi muda di Permatang Pauh yang tidak mudah termakan janji.Janji UMNO kepada masjid adalah janji palsu dan ini di lihat sebagai satu tindakan yang terlampau kerana memainkan institusi agama Islam sendiri. Pada hal geran yang hendak di beri itu dilihat sebagai geran untuk memajukan ummah tetapi rupanya geran kosong. “Saya sebagai orang muda , bila melihat geran dan tandatangan dari seorang timbalan perdana menteri merasakan ianya sebagai satu penipuan dan kami generasi muda tak percaya dengan UMNO untuk membantu orang Melayu.


Hj Zainal Abidin 56thn AJK Masjid Kubang Semang(Lantikan anak Qaryiah ) seorang Ahli PAS menjelaskan dan mengingatkan pengundi di Kuala Terengganu agar memilih wakil yang di pilih Presiden kerana ianya sudah tidak sesuai memilih UMNO .”Janji kepada masjid pun tipu tambah janji lain, macamana nak bantu orang Melayu?” kata beliau dengan nada marah.Masjid KUbang Semang telah lama didirikan untuk orang ramai beribadat.Bukan masjid ini sahaja masjid Taman Guar Perahu,Masjid Kampung Pertama,Masjid Permatang Pauh dan semua surau di kampong dijanjikan dengan bantuan kewangan untuk beribadat.Malangnya saya generasi yang ke 5 di kampong ini pun UMNO nak tipu lagi.



En Hassan B Mat 32 pekerja swasta menjelaskan bahawa UMNO tidak seharusnya memberi harapan terutamanya kepada institusi masjid untuk mendapatkan undi orang Melayu Permatang Pauh.Sepatutnya janji dan geran kosong itu tidak berlaku kerana ianya memalukan masyarakat di Permatang Pauh yang telah celik.Kalau sekolah rendah penanti berusia 120 tahun,ini bermakna masyarakat kawasan ini telah maju dan berpelajaran.Jadi janji-janji UMNO ini di pandang sinis bagi yang terpelajar.Bagi pengundi Kuala Terengganu, kaji dan selidik lah janji-janji UMNO sebelum menerima bulat-bulat.Jika agama dijanjikan dengan kepalsuan yang lain rasanya entah lah.









En Sulaiman Mat Ali 47 peniaga Nasi Kandar di sebelah masjid Kubang Semang menjelaskan bahawa UMNO tidak boleh berkempen dengan menipu.Menurut beliau , generasi muda meihat ini sebagai satu keadaan di mana kerajaan menipu rakyat, malah menipu masjid sebagai satu institusi agama.Kawasan Kubang semang ada 2 pondok pengajian terkenal satu Manbil ulum yang terkenal sejak abad ke 17 pondok yang alam di Malaysia, Kemudian institusi sekolah agama An Nahdoh selain tok-tok guru yang mengajar di kelas-kelas dan juga pondok-pondok.Orang Permatang Pauh bukan macam orang di Pekan.Jadi Dato Najib sebenarnya kempen untuk memenangkan Anwar Ibrahim dengan janji-janji palsu.Jadi orang Terengganu harus melihat kami di Permatang Pauh yang tidak termakan dengan janji tersebut.

kifli said...

MEMO MCA/BN(UMNO) KEPADA PENGUNDI CINA KUALA TRENGGANU................Dibawah adalah terjemahan tulisan Cina diatas.

“Kepada semua pengundi berbangsa Cina

diParlimen Kuala Terengganu.

Ingat tanggungjawab anda semua besar untuk memastikan Malaysia ini terus menjadi Negara secular yang tidak mengamalkan undang-undang Islam.

Baru-baru ini PAS sekali lagi menegaskan akan teruskan agenda melaksanakan hukum Hudud. Hudud ialah undang-undang kuno (ketinggalan zaman) yang dibuat ketika Islam mula dinegara-negara Arab.

Jika kemenangan Pas di kuala Terengganu ini terjadi maka semakin kuatlah PAS untuk meneruskan cita-citanya melaksanakan undang-undang Islam yang kuno dinegara ini.

Kita tidak memusuhi Islam atau Melayu tetapi kita menolak Islam lama yang kolot pemikiranya. Kita perlu mengundi dan mempertahankan Barisan nasional. BN yang dipimpin Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia yang kita kasihi yang yelah mencipta Islam Hadhari-Islam moden yang cukup liberal dan amat sesuai dengan masyarakat majmuk Malaysia. Ramai orang Melayu terkeliru dengan kempen Pas yang mengatakan Islam Hadhari haram kerana tidak sama dengan Islam yang tercipta di Arab. Apa jua ugama harus berubah mengikut masa yang penting. Islam Hadhari menjamin hak asasi rakyat dan kemajuan Negara. Sebaliknya Pas ingin membawa kita kezaman kolot Islam seperti di Arab.

Pas cuba berselindung dengan wajah Anwar dan PKR. Harap pengundi bukan melayu tidak terkeliru dengan imej Anwar. Dia hanya menggunakan Melayu untuk menarik undi. Sejarah Anwar ialah dia seorang yang ekstrem Melayu dan Islam. Ketika zaman mudanya dia sibuk membangkitkan semangat Melayu dan turut merusuh untuk mempertahankan bahasa Melayu, budaya Melayu dan hak Melayu saja. Dia juga merusuh kerana penduduk Melayu yang kononya kelaparan. Dia hanya tahu merusuh tetapi hanya untuk hak Melayu.

Namun kini Anwar cuba muncul gunakan parti perlbagai kaum. Ingat ini semua palsu. Selepas mendapat kuasa, Anwar akan kembali menjadi ekstrim Melayu. Malah orang Melayu dalam negara ini akan menjadi terlampau berkuasa akhirnya bukan melayu akan tertindas dalam keadaan tidak mampu berkata apa.

Pengundi bukan melayu di Kuala Terengganu penentu nasib rakyat dinegara ini. Sama ada Negara akan mundur di bawah undang-undang Islam dan ditadbir oleh golongan ekstrem Melayu atau kekal maju dan makmur dibawah Barisan Nasional.

Undilah BN.TEMPAT ANDA ADALAH DI NERAKA JAHANNAM

awi.prt8 said...

salam hormat.
inilah yang harus kita ketengahkan bahawa PAS hanyalah salah satu dari parti politik,BUKAN PAS bukanlah bererti BUKAN ISLAM.Orang2 PAS juga hanya manusia biasa yang tidak terkecuali melakukan kesalahan kecil mahupun besar.
Lawati website saya..http://nasilemakbungkus.blogspot.com

Wassalam.

Anonymous said...

Kepala babi diletak di surau UM
Abdul Rahim Sabri | Jan 16, 09 10:28am
Pelajar Universiti Malaya (UM) gempar awal pagi ini apabila kepala babi yang dibelah dua, ditemui diletakkan di atas bendera parti politik pembangkang, di dalam surau Akademi Pengajian Islam, UM di ibu negara.

Malaysiakini difahamkan bahawa kepala babi itu ditemui oleh salah seorang pelajar pro-Mahasiswa - Mohd Azlan Zainal - yang pergi ke surau tersebut, untuk menunaikan solat Subuh.

Sebelum itu, Mohd Azlan dan seorang lagi rakannya - Ahmad Shahir Md Shah - bertugas mengawal poster dan kain rentang kumpulan tersebut di sekitar kawasan berkenaan.

Ketika itu, katanya, terdapat beberapa orang pelajar yang tidur di dalam surau berkenaan tetapi tidak menyedari kepala babi tersebut diletakkan di situ.

Sebaik sahaja ternampak kepala babi yang diletak di atas bendera parti PAS, Mohd Azlan terus menghubungi pihak keselamatan Universiti Malaya dan pihak polis Brickfields untuk memaklumkan mengenai kejadian tersebut.

Bagaimanapun, ketika ditemui wartawan, Mohd Azlan berkata beliau tidak percayai perbuatan itu dilakukan oleh mahasiswa di situ.

Sebaliknya, beliau mengesyaki ada pihak-pihak lain yang mahu mengganggu-gugat dan mahu memecahkan perpaduan mahasiswa.

Mohd Azlan berkata, pensyarah undang-undang Akademi Pengajian Islam, UM, Dr Ruzman Mohd Noor datang pada kira-kira jam 6 pagi.

"Dr Ruzman juga mengesyaki ada orang tertentu yang melakukan perbuatan tersebut," katanya.

Sebelum ini, mantan exco Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UM sesi yang lalu, Mohd Hilman Nordin memberitahu Malaysiakini,kepala babi itu diletakkan di atas bendera parti PAS.

Juga terdapat tulisan PMI,PRO-M dan PAS pada bendera tersebut.

Di telinga babi terdapat tulisan nombor 872.

Katanya, pada kira-kira jam 7.30 pagi, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) UM, Prof Datuk Dr Mohd Amin Jalaludin, datang ke surau tersebut, selepas dimaklum mengenai kejadian tersebut.

Mohd Hilman berkata, Dr Mohd Amin kemudiannya menasihatkan para pelajar supaya bersurai dan ke kuliah masing-masing.

Menurutnya lagi, kepala babi tersebut dilihat dimasukkan ke dalam kereta polis yang datang ke situ.

Sementara itu, Persatuan Mahasiswa Islam UM (PMIUM) mengadakan satu sidang akhbar pada jam 2.30 petang untuk mengecam perbuatan tersebut.

Sidang akhbar tersebut akan diadakan di depan surau terbabit.

Kampus UM kini hangat dengan kempen pilihanraya kampus yang menyaksikan pertembungan calon-calon kumpulan pro-Aspirasi dan pro-Mahasiswa. Pilihanraya kampus UM dijadual 19 Januari ini.

Sementara itu, Yang Dipertua PMIUM, Mohamad Haafizuddin Abi Rerah berkata, pada jam 8 pagi, pasukan forensik polis tiba di surau tersebut untuk menjalankan siasatan serta untuk mengesan cap jari.

"Kejadian itu mungkin berlaku antara jam 4 hingga 5 pagi tadi. Pada waktu itu, difahamkan terdapat beberapa aktivis pro-Mahasiswa sedang tidur di situ kerana keletihan berkempen. Mereka tidak sedar kejadian itu," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Mohamad berkata, kepala babi itu diletak di bahagian pintu surau yang jarang digunakan, dan terlindung di belakang sebatang tiang surau.

p/s : aku rasa org takde iman buat ni....

pulasperut said...

BN dah kalah kat KT.. so ape komen lu brader? BN masih xsdar ke rakyat dah cerdik dah skang.. tukar plan B la..

Anonymous said...

SYUKUR ISLAM MENANG !!!

Segala kemenangan ini, diserahkan kepada Allah SWT. Sebab, kemenangan atau kekalahan, semuanya tertakluk kepada Allah.

Firman Allah:

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya;
“Katakanlah: "Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu”

(Surah Al-Imran : 26)

Berita kemenangan yang dinanti-nanti dengan debaran, melahirkan kegembiraan yang amat bermakna. Susah untuk menjangka cara politik orang terengganu yang unik ini, disebabkan itulah cara politik mereka tidak boleh disamakan dengan politik rakyat di negeri-negeri yang lain.

Walaubagaimanapun, tahniah diucapkan kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai Mursyidul ‘Am dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai Presiden PAS; dua tokoh kerohanian dalam PAS ini banyak memberi kesan politik dalam kemenangan PAS di Parlimen Kuala terengganu.

Tahniah diucapkan kepada pejuang-pejuang Islam (baca : petugas) yang berkorban masa, tenaga dan wang ringgit, semata-mata mahu melihat Islam menang di Kuala Terengganu. Apakah kemenangan akan terhasil tanpa kehadiran anda semua…

Disamping itu juga, tidak lupa diucapkan terima kasih banyak-banyak kepada sahabat-sahabat dari Pakatan Rakyat; PKR yang diwakili Pak Syaikh Anwar Ibrahim bersama sahabat-sahabat.

Walaupun ada “sindiran pedih” dari mulut orang no 2 dalam PAS terhadap sebilangan pimpinan PKR, pun begitu tidak dihiraukan dan tidak menjadikannya sesuatu yang terbuku dalam hati, bahkan terus membantu untuk memenangkan PAS di Parlimen Kuala Terenganu.

Begitujuga, terima kasih banyak-banyak diucapkan kepada DAP yang diwakili Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng yang amat consistent dalam memberi bantuan tenaga dalam usaha hendak memenangkan PAS di Parlimen Kuala Terengganu.

Tahniah bercampur takziah diucapkan kepada YB Abdul Wahid Endut, yang berjaya mendapat kemenangan besar dalam pilihanraya kecil kali ini. Tahniah kerana mendapat kemenangan; takziah pula kerana terpaksa memikul beban yang amat berat dalam usaha “berdakwah” dalam dewan rakyat yang lebih mencabar.

Tidak dilupakan, ucapan takziah yang bersangatan ditujukan kepada Mat Ezam yang bercadang nak buat gempak, tetapi gempaknya tidak segempak mana itu telah melahirkan lagi kebencian rakyat Kuala Terengganu terhadap Barisan Nasional; membawa kekalahan yang memalukan.

Pada pandangan peribadiku, kegempakan Ezam setahap gempaknya “majalah Gempak” antara factor penting kekalahan Barisan Nasional dalam pilihanraya kecil bagi parlimen Kuala Terengganu.

Oleh itu, dicadangkan kepada ezam agar hebatkan permainan politik anda, kerana permainan politik anda merupakan jalan pintas dalam mengkuburkan politik UMNO/BN di Malaysia..


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

Anonymous said...

he he apa dah jadi wei, pemuda malaysia hang memang bodoh giler ler

Anonymous said...

Assalamua'laikum, "Jangan lupa untuk mengundi Barisan Nasional kerana hanya dengan Barisan Nasional sahaja, kehidupan rakyat lebih terbela dan terjamin"...benarkah ini?

50 thn sebelum 1999, T'ganu adalah negeri ke 2 termiskin, tetapi 1999 - 2004 ia jatuh ke tangga ke 4, walaupun tanpa royalti dan kini kembali ke tempat ke 2.

Tahniah BN kerana begitu bijak memerintah!!! dan teruskanlah jika BN rasakah mereka perlu menjadi pembangkang selepas 2012

Waris Pahang said...

Jangan Putus Asa

kifli said...

Demam PRK P36 Kuala Terengganu masih belum kebah. Pihak yang kalah saling tuding menuding jari ke atas bahu siapakah bebanan kekalahan ini patut dilemparkan. Janji-janji manis pemimpin UMNO/BN kepada pengundi di Kuala Terengganu yang Bernilai Jutaan malah memakan Billion Ringgit Malaysia belom dilaksanakan. Ekonomi Malaysia makin malap...Finance Minister of Malaysia sibuk berperang mau jadi Prime Minister of Malaysia.

Sikit cerita pasal pilihanraya duit ni. Ramai jentera UMNO yg dtg dari seluruh negara adalah dibayar. Makan percuma. Elaun dapat. Kebajikan dijaga. Walaupun kalah, bila jentera2 Umno ni balik semula ke negeri masing2, semua buat biasa. Tak ada rasa frust or terkilan sebab poket masing2 dah kembung. Semua org tahu benda ni. Di KT tempoh hari, kita boleh nampak, jentera2 Umno mcm tak bersemangat utk terus berkempen sehingga habis waktu mengundi. Lihat di UPU Bukit Pasir, di seberang jalan, puteri2 dan pemuda2 UMNO hanya melepak kat atas kerusi dari pukul 3 sampai pukul 5 dan hanya melihat penyokong2 PR berselawat dan menyanyi lagu2 semangat dan teriakan reformasi di seberang jalan. Lagi 5 minit pukul 5, ada bacaan doa, pukul 5 bila gate dah tutup, doa pun habis dan semua barulah berhenti bersuara.

Semangat jentera2 BN tak sama dengan semangat jentera2 PR. Jentera PR datang secara sukarela. Ada la juga yg ditaja oleh DUN masing2 tapi sikit jumlahnya sebab tak cukup duit. Tapi majoriti yg lain dtg dgn duit sendiri. Saya dan lima yg lain bertolak pukul 11 mlm. Sampai KT pukul 6 pagi. Lepas Subuh, terus bantu rayu undi tanpa henti2 sehingga pukul 5. Berehat utk Zohor sahaja. Makan pun tidak. Mlm sebelum bertolak balik sempat makan di warung. Ada org tempatan yg perasan kami dan bertanya. Bila dpt tahu kami dtg dgn duit sendiri, bila time nak byr makan, org tempatan tu dah bayar rupanya. Nampak dia pakai Toyota Camry baru. So org kaya di KTlah, tapi dia memang nak byr makan lm we all sbb terharu dgn semangat kami yg sanggup dtg jauh2 utk membantu.

Kalau Umno/BN nak menang, hentikan bagi duit utk jentera. Biar jentera dtg sendiri secara sukarela dan keluar dari duit poket sendiri, barulah semangat melawan dia lain. Tak kan tak nampak or faham....

Conclusion, org2 UMNO hanya nampak satu.....DUIT....DUIT....DUIT....
nak kempen kena duit, nak batu kEna duit, nak pangkah kena duit, nak memimpin pun kena fikir duit jugak.....Tapi bukan fikir duit utk bagi rakyat.....tapi utk tembolok sendiri......fikir2kanlah....

Sebab duitlah UMNO/BN akan pupus di muka bumi.

Semoga kisah ini menjadi teladan kepada semua pejuang rakyat dalam Pakatan Rakyat. Jangan Pupus Kerana Duit.

kifli said...

BN tidak pernah mahu belajar

Umno baru sahaja ditolak oleh rakyat dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu. Kebencian dan kebosanan rakyat terhadap tindak-tanduk dan pendekatan mereka sehingga mengakibatkan mereka ditolak terang-terangan begitu sahaja sewajarnya dikaji dan diteliti oleh bijak-pandai mereka. Itupun kalau mereka mahu terus wujud dalam arus perdana politik negara.

Tetapi tidak, rupanya mereka tidak pernah serik-serik dan seakan mengundang bala yang lebih besar dan terus bakal dihukum rakyat. Terbaru Menteri di JPM Zahid Hamidi mengeluarkan suatu arahan yang bagi saya sangat cetek dan pasti menerima reaksi negatif dari rakyat jelata. Daripada Ipoh MStar melaporkan:

Semua pengarah jabatan dan agensi Kerajaan Persekutuan dilarang daripada menghadiri mesyuarat-mesyuarat di peringkat negeri berkuat kuasa serta-merta. Hanya pengarah agensi peringkat negeri yang dibenarkan menghadiri mesyuarat negeri, yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri atau pegawai daerah.

Dan negeri-negeri yang dimaksudkan itu tidak lain melainkan negeri-negeri Pakatan Rakyat iaitu Kedah, Perak, Pualu Pinang, Selangor dan Kelantan. Zahid menambah:

Kita tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan disiplin terhadap pengarah agensi Persekutuan jika mereka menghadiri mesyuarat tersebut.

Jelas kerajaan BN Pusat bertanggungjawab terus dalam memecahbelahkan perpaduan rakyat dan berpolitik sehingga mewujudkan kerajaan dalam kerajaan sekaligus mempersetankan sistem federalisma yang kita dukung selama ini. Sikap BN ini akan mengakibatkan terbantut dan terganggu hubungan Pusat dan negeri khasnya di lima-lima buah negeri ini. Baru beberapa hari lepas DYMM Sultan Kedah dalam titah Tuanku memuji hubungan baik antara negeri Baginda dengan kerajaan Pusat!

Mengapa kita tidak boleh bersatu dalam hal-hal kepentingan negeri dan negara walaupun kita berbeza fahaman politik? Tidakkah kita boleh insaf dan ambil iktibar dari betapa ruginya rakyat di bumi Palestin apabila Fatah dan Hamas tidak boleh bersatu demi negara Palestin?!

Mesej dari Kuala Terengganu saya yakin begitu jelas buat semua. Tetapi sikap Zahid ini membuktikan yang mereka tetap terus angkuh dan sanggup mencabar kesabaran rakyat. Kesimpulannya bersedialah untuk menerima bahana kemarahan rakyat.

Sahabat-Gunung said...

Kita jangan selesa dengan pembangunan yang telah kita buat untuk rakyat.

Paling penting sekarang, kita kena kembali bersatu, membersihkan segala kekotoran yang ada dalam parti kita, untuk mengembalikan semula sokongan orang melayu terhadap parti kita ini.

Insya-Allah, sekiranya kita ikhlas, kita dpat memgumpul semula sokongan orang Melayu kpd UMNO

Muhammad Azli Shukri said...

?

Muhammad Azli Shukri said...

salam berani berubah

MAT SIRAT said...

Apa yang dikecapi hari ini adalah hasil perjuangan nenek moyang kita dahulu, jesteru perhebatkan gerakan yang sama agar anak cucu cicit kita tidak akan menyalahkan kita di kemudian hari ini...

KERInGG said...

salam.. lama senyap je lepas BN kalah PRK KT.. ingat perjuangan mu mesti diteruskan.. jgn hangat2 tahi ayam shj..we love [o]