Thursday, September 11, 2008

PM..YB..TAIWAN..PERMATANG PAUH..

Ahli Parlimen atau panggilan yang lebih 'familiar' iaitu YB adalah di kalangan insan terpilih yang menjadi penghubung untuk rakyat kepada kerajaan. YB memainkan peranan penting di sesuatu kawasan yang diwakili kerana kemenangan seseorang YB itu adalah hasil daripada sistem demokrasi yang telah lama terbentuk di negara ini. Setiap rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas adalah layak untuk mengundi di dalam pilihan raya yang kebiasaannya diadakan setiap 5 tahun sekali.

Proses demokrasi di Malaysia adalah di antara yang tebaik di dunia. Ini kerana Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan proses pilihan raya telah berjaya menjalankan tugas yang diamanahkan dengan jayanya. SPR adalah sebuah badan suruhanjaya yang berkecuali dan perkara ini jelas terbukti dengan kemenangan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) di dalam pilihan raya kecil P.044 Permatang Pauh pada bulan Ogos yang lepas. Ramai juga yang memandang serong dengan hasil kerja SPR yang dikatakan banyak menyebelahi Kerajaan Pusat, namun demikian apabila kemenangan memihak kepada calon daripada parti pembangkang, tidak pula mereka bising-bising kepada SPR.

Istilah lompat parti telah lama wujud di Malaysia. Lompat parti bermaksud, seseorang ahli parti telah mengisytiharkan diri keluar dari parti yang disertainya sebelum ini atas beberapa sebab dan menyertai parti baru yang mungkin memberikan sinar dan sedikit kuasa kepada ahli parti itu. Antara sebab seseorang itu melompat parti adalah kerana hilang kepercayaan kepada kepimpinan tertinggi parti itu, mendapati di dalam parti lama seseorang itu telah diabaikan, mendapat tawaran berbentuk ganjaran wang atau pangkat daripada parti yang mempelawa dan lain-lain lagi.

Apa yang ingin saya utarakan di sini ialah tanggungjawab seseorang YB terhadap amanah dan kepercayaan yang diberikan oleh rakyat kepada mereka. Seharusnya YB-YB mestilah mempunyai rasa syukur di atas kemenangan mereka menjadi wakil rakyat di sesebuah kawasan. Apabila mereka bersyukur, mereka harus ingat jasa rakyat tempatan yang memberikan undi kepada mereka untuk menang dan seterusnya menjadi suara yang akan mendendangkan segala masalah rakyat yang mereka wakili di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ataupun Dewan Rakyat. Rakyat yang menyokong dan memangkah mereka adalah rakyat yang yakin kepada parti yang disertai oleh YB-YB ini. Jadi, kenapa perlu mengkhianati amanah rakyat?

Kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah kerajaan yang mendapat mandat rakyat untuk memerintah selepas pilihan raya Mac lalu. Walaupun majoriti 2/3 gagal diperolehi oleh BN, kemenangan 'simple majority' memberikan satu gambaran bahawa rakyat masih mahukan BN mentadbir negara di samping satu 'signal' rakyat tentang perkara-perkara yang perlu diatasi oleh BN jika ingin terus mentadbir negara pada masa akan datang. Apa yang saya cuba sampaikan adalah peringatan kepada YB-YB bahawa rakyat juga mempunyai kuasa dalam memilih kerajaan dan di sini kerajaan BN yang ada harus dihormati sebagai sebuah kerajaan pusat yang sah. Isu lompat parti tidak harus timbul kerana ia hanya permainan orang yang gila kuasa dan kepingin ingin menjadi Perdana Menteri (PM) melalui pintu belakang.

Angka 30 bukanlah satu angka yang sedikit. Jika pertukaran kerajaan terjadi juga, bilangan YB di Parlimen akan bernisbah 112 untuk Pakatan Rapuh yang kononnya ingin membentuk kerajaan dan 110 untuk BN. Harus diingat angka 112 juga tidak kukuh dan jika terjadi perkara yang menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan 112 orang YB Pakatan Rapuh, kemungkinan besar mereka akan melompat parti BN semula dan negara Malaysia akan bertukar kerajaan sekali lagi dalam tempoh masa yang singkat. Ini belum dikira jika YB Pasir Mas yang kini berkedudukan BEBAS di Parlimen. Siapa sangka beliau akan menyertai BN dan ini akan menyebabkan berlaku nisbah seri iaitu 111 : 111 untuk kedua-dua parti Pakatan Rapuh dan BN. Parti mana yang layak menubuhkan kerajaan?

Saya percaya jika perkara di atas berlaku, negara kita akan menjadi kucar-kacir dengan polisi kerajaan akan berubah hampir setiap bulan kerana perubahan pentadbiran yang terjadi setiap bulan juga. Kita akan kehilangan kerajaan yang kuat dan para pelabur dari luar tidak akan melabur di Malaysia kerana situasi politik negara yang bercelaru dan tidak stabil. Ini akan menyebabkan kejatuhan ekonomi negara akibat penangan politik semasa. Akibatnya, banyak faktor lain yang bersangkut paut akan turut mengalami masalah.

Jadi, pada pendapat saya kes lompat parti ini adalah satu tindakan yang pengecut dan hanya mementingkan diri sendiri sahaja. Saya ingin mencadangan kepada YB-YB di seluruh Malaysia, tunggulah sehingga adanya pilihan raya terbaru dan biarkan rakyat menentukan nasib YB-YB sekalian. Buat Brother Anwar Bin Ibrahim (BABI), jangan terlalu ghairah menimbulkan cerita lompat parti kerana ia hanya memualkan rakyat. Lebih baik anda balik ke Permatang Pauh dan jenguk segala masalah yang ada di sana dan tunjuk muka kepada rakyat Permatang Pauh yang telah memberikan mandat kepada anda. Buat apa perlu ke Taiwan jika semata-mata ingin mempengaruhi YB-YB BN yang sememangnya setia kepada BN dan menghargai sokongan rakyat kepada mereka. Sedarlah diri sikit, jika sudah tertulis bahawa anda tidak layak menjadi PM, buatlah cara apa sekalipun, insya-Allah Tuhan tidak merestuinya...

No comments: