Tuesday, July 1, 2008

KENYATAAN KURANG AJAR MP PUCHONG

Saya menonton Buletin Utama di TV3 semalam dan amat terperanjat serta berasa marah dengan kenyataan biadap serta kurang ajar yang ditunjukkan oleh MP Puchong.

MP Puchong mengulas mengenai pengusiran beliau daripada sidang Parlimen dan tidak dibenarkan masuk ke persidangan Dewan Rakyat selama 2 hari sebagai hukuman akibat tidak menghormati Tan Sri Yang di Pertua Speaker.

MP Puchong terlalu angkuh dan biadap kerana mempersoalkan hukuman yang dikenakan terhadap beliau dan mempersoalkan siapa Tan Sri Yang di Pertua Speaker dan apa kuasa beliau untuk megusir dan tidak membenarkan MP Puchong menyertai persidangan selama 2 hari? Kata-kata ini adalah terlalu biadap dan langsung tidak menghormati jawatan Tan Sri Yang di Pertua Speaker.

Sepatutnya MP Puchong kena sedar bahawa beliau yang melakukan kesalahan dengan mengulas sesuatu perkara yang bersifat peribadi dan terkeluar dari soalan yang dibincangkan. Beliau juga lantang membantah keputusan Tan Sri Yang di Pertua Speaker yang menyuruh MP Puchong duduk tetapi beliau tidak mahu duduk. Ini telah mencabar kewibawaan Tan Sri Yang di Pertua Speaker dan dengan itu hukuman harus diberikan kepada MP Puchong kerana melawan keputusan Tan Sri Yang di Pertua Speaker.

Saya mencadangkan tindakan lebih keras dikenakan kepada MP Puchong agar perkara yang sama tidak dilakukan oleh MP-MP pembankang yang lain. Apa yang dilakukan oleh MP Puchong adalah sesuatu yang tidak menghairankan kerana "bapa borek, anak rintik". Bapa beliau yang juga MP Bukit Gelugor selalu bersikap biadap dan kurang ajar dengan mempertikaikan berbagai-bagai keputusan Tan Sri Yang di Pertua. Jadi, tabiat ini telah diwarisi oleh anak beliau sendiri.

No comments: