Wednesday, June 18, 2008

PILIHANRAYA KECIL DUN SANGLANG

Mahkamah Tinggi Perlis telah memutuskan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sanglang yang dimenangi oleh calon Barisan Nasional (BN) dikosongkan.

Ini berikutan permohonan petisyen yang dikemukakan oleh bekas calon pilihanraya PAS telah diterima oleh mahkamah. Dengan keputusan yang dibuat oleh mahkamah ini menandakan akan ada pilihanraya kecil bagi DUN Sanglang.

Keputusan ini menunjukkan sistem kehakiman di Malaysia masih telus di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah bin Hj. Ahmad Badawi. Jadi, dakwaan parti Pakatan Rakyat mengenai sistem kehakiman di Malaysia yang dikatakan tidak telus dan menyebelahi kerajaan boleh disangkal bulat-bulat.

Apa lagi agaknya tindakan parti Pakatan Rakyat selepas ini? Segala yang cuba dilakukan oleh kerajaan pusat demi memakmurkan rakyat dan negara sentiasa ditempelak oleh Pakatan Rakyat.

Pilihanraya kecil DUN Sanglang dijangka akan diadakan pada bulan 10 dan itu adalah tarikh paling awal. Namun,jangkaan saya itu sekadar andaian semata-mata dan keputusan tarikh pilihanraya kecil yang baru hanya dapat ditentukan melalui pengumuman yang akan dibuat oleh SPR.

Saya menaruh keyakinan kepimpinan UMNO dan BN di bawah Datuk Seri Shahidan Kasim tidak akan mengalami masalah untuk memastikan kerusi DUN Sanglang dapat dipertahankan oleh BN. Cuma saya amat berharap sebarang perselisihan di antara Pengerusi BN negeri dan Menteri Besar Perlis, Datuk Dr. Md. Isa Sabu dapat diselesaikan dengan baik demi menjamin keutuhan BN untuk masa akan datang.

No comments: