Friday, May 2, 2008

PERANGAI PEMBANGKANG DI PARLIMEN

Persidangan Dewan Rakyat kali pertama selepas PRU ke-12 berlangsung dalam suasana yang cukup panas. Kehadiran 82 wakil pembangkang di Parlimen telah mencetus satu polemik baru dalam suasana politik negara. Apa yang diharapkan oleh semua rakyat Malaysia, situasi ini dapat memberi keseimbangan kuasa di antara barisan kerajaan dan barisan pembangkang di Dewan Rakyat namun amat memalukan apabila wakil pembangkang bertindak seperti monyet di dalam pertunjukan sarkas kerana terkinja-kinja melompat sambil menjerit memegang buku peraturan mesyuarat yang laksana sebatang pisang. Ada juga di kalangan monyet pembangkang yang tidak boleh berdiri apabila berhujah mengenai sesuatu perkara yang remeh-temeh kerana tempang. Mungkin terjatuh daripada pokok dan mengalami patah kaki..hehe...


Lihatlah wahai rakyat Malaysia, adakah anda berpuas hati dengan wakil pembangkang yang anda pangkah sewaktu pilihanraya umum yang lalu? Saya pasti ada di antara anda yang menyesal kerana terlalu mengikut perasaan memangkah wakil rakyat di kalangan pembangkang yang langsung tidak mempunyai kredibiliti membangkitkan segala permasalahan rakyat di dalam Parlimen. Ada seorang wakil rakyat pembangkang yang menggantung kamera di leher dan tidak sudah-sudah mengambil gambar di Parlimen. Nampaknya wakil rakyat ini tidak berminat langsung untuk berbahas membela nasib rakyat sebaliknya lebih berminat mengumpul koleksi gambar kenang-kenangan di Parlimen.


Seorang lagi wakil rakyat pembangkang dan beliau memang patut digelar monyet kerana langsung tidak memahami peraturan mesyuarat dan melawan kata-kata Yang Di Pertua Dewan Rakyat. Si monyet ini sibuk memegang buku peraturan mesyuarat sambil menimbulkan kekecohan di dalam Parlimen. Apa yang dikesalkan ialah beliau hanya sibuk dengan peraturan mesyuarat tetapi beliau sendiri tidak pernah mematuhi peraturan mesyuarat. Adakah ini yang dikatakan pembangkang berkualiti? Slot 30 minit persidangan Dewan Rakyat harus diteruskan dan keputusan yang diambil oleh Kabinet untuk meneruskan siaran langsung persidangan di Parlimen adalah satu langkah bijak yang wajar dipuji. Ini kerana, rakyat Malaysia akan dapat menonton siaran langsung persidangan tersebut seterusnya dapat menilai di antara kaca dan permata di dalam Parlimen.

No comments: