Tuesday, May 20, 2008

MAHATHIR KELUAR UMNO

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad telah keluar daripada parti UMNO dan hanya akan mempertimbangkan kemasukan ke dalam UMNO jika Pak Lah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden Parti.

Tindakan ini dijangka akan memberi implikasi buruk kepada UMNO, Barisan Nasional (BN) dan juga kepada negara. Saya berasa sedih dan terperanjat dengan tindakan yang diambil oleh Tun sendiri kerana ia adalah sesuatu tindakan yang saya rasakan tidak memberi keuntungan kepada UMNO dan BN.

Walaupun Tun tidak berpuas hati dengan cara Pak Lah dalam mengatasi sesuatu kemelut atau masalah, Tun tidak sepatutnya mengambil tindakan drastik dengan keluar daripada UMNO kerana dalam situasi politik hari ini, Tun sebagai seorang negarawan yang berpengalaman harus membantu Pak Lah dalam menghadapi cabaran dan dugaan daripada pelbagai sudut kerana pelantikan Pak Lah sebagai Perdana Menteri adalah atas pilihan Tun sendiri.

Sememangnya kita tidak boleh nafikan sumbangan Tun terhadap pembangunan dan kemajuan negara kerana selama 22 tahun pemerintahan Tun, Malaysia telah mengalami pelbagai perubahan yang pesat dan kini Malaysia amat dikenali di mata dunia. Tindakan keluar parti ditakuti akan membuatkan para pelabur asing yang mempunyai pelaburan di Malaysia akan menarik pelaburan mereka kerana mungkin akan timbul rasa ketidakpercayaan terhadap pertumbuhan ekonomi Malaysia.

Selain daripada itu, masalah lain yang akan menimpa ialah timbulnya perpecahan di dalam UMNO kerana pengaruh Tun yang masih kuat di dalam parti dan dijangka akan menarik ahli-ahli UMNO yang lain untuk mengikut jejak langkah Tun keluar parti. Ini akan menyebabkan UMNO menjadi lemah dan mudah diserang oleh parti pembangkang yang akan gembira dan bertepuk tangan melihat UMNO menjadi lemah.

Saya amat mengagumi nilai kepimpinan dan hasil kerja keras Tun selama 22 tahun memerintah Malaysia dan apabila tiba giliran Pak Lah menjadi Perdana Menteri sepatutnya Tun memberi peluang kepada Pak Lah melaksanakan agenda kemajuan negara mengikut acuan beliau sendiri. Pertelingkahan yang wujud di antara Tun dan Pak Lah hanya akan mengakibatkan kehancuran parti UMNO serta BN amnya.

Sebagai ahli biasa, saya sentiasa berdiri teguh di belakang sesiapa sahaja yang menjadi Presiden UMNO kerana bukan takut untuk melawan tetapi pelaksanaan kekuatan dan agenda parti adalah menjadi keutamaan demi memastikan UMNO terus relevan sampai bila-bila.

2 comments:

Anonymous said...

Its just about people...not about UMNO...UMNO can't stand alone without leader...the conflict that we faced now have the big implication for country, citizen and the rest of Malaysian environment....

The both site must have a face to face discussion eventhough we realize its so hard to make it...

Must remember...other country...looking directly...to our politic scenario....

Pemuda Malaysia said...

thank u about ur opinion. i think UMNO is still relevant and strong because the figures members from UMNO in parliament around 72.

UMNO can stand strongly although Tun has been quit from UMNO because Pak Lah is a leader in UMNO now, not Tun.

But I agree with u when u are talking about 'face to face' solution between Pak Lah and Tun.

Hopefully our politic scenario will be normal and BN will be strong in the future. The malaysian people will be more develop in under BN government.