Wednesday, September 3, 2008

Penangkapan 2 ADUN Di Perak, Konspirasi DAP?



Rakyat Malaysia telah maklum mengenai penangkapan dua ADUN PKR dari Perak oleh BPR atas tuduhan rasuah wang dan seks. Mereka daripada DUN Behrang dan DUN Changkat Jering.

Apa yang dikesalkan disini ialah akibat daripada kes tersebut parti Barisan Nasional (BN) telah dituduh terlibat mengadakan konspirasi bagi mengambil alih tampuk pemerintahan Pakatan Rapuh (PR) di Perak. Sepatutnya MB Perak harus membiarkan kes ini diselesaikan di mahkamah tanpa membuat tuduhan melulu kepada pemimpin-pemimpin BN di Perak.

Pengerusi Perhubungan BN Negeri Perak, Dato' Seri Tajol Rosli sendiri telah bersumpah menafikan bahawa BN terlibat dalam penangkapan dua ADUN PKR ini. Nampak begitu cetek sekali akal pemikiran pemimpin Pakatan Rapuh di Perak kerana setiap kali ada kes yang melibatkan kesalahan Pakatan Rapuh, mereka akan segera menuding jari menuduh ia adalah konspirasi BN. Begitu juga dengan kes liwat Brother Anwar Bin Ibrahim (BABI) di mana pemimpin Pakatan Rapuh mencanangkan ke seluruh Malaysia bahawa ia adalah cerita yang sengaja diada-adakan oleh BN untuk menyekat perjalanan politik BABI.

Berbalik kepada kes dua ADUN PKR, maklumat dalaman yang saya perolehi menyatakan ia adalah hasil kerja orang dalam Pakatan Rapuh sendiri iaitu DAP. Ini kerana dua ADUN yang didakwa dalam kes rasuah wang dan seks ini adalah antara yang diwar-warkan akan melompat ke parti BN dan seterusnya menyaksikan berlaku peralihan kuasa dari Pakatan Rapuh kepada BN. Apabila DAP dapat menghidu perkara ini, mereka berasa sangsi dan risau kerana MP Perak sekarang hanyalah boneka semata-mata. Segala arahan kerajaan Negeri Perak datangnya daripada exco-exco DAP yang lebih ramai dalam pentadbiran kerajaan Negeri Perak manakala Ir. Nizar Jamaluddin hanyalah pak turut dalam segala urusan kerajaan Negeri.

Jadi, DAP telah memasang perangkap bagi menjerat dua ADUN PKR ini. Ini adalah penting bagi memastikan kelangsungan kuasa politik terus dipegang oleh DAP di Perak dan PAS hanya sebagai kuda tunggangan DAP.

Kita lihat serba sedikit dasar dan bantuan kerajaan Negeri Perak kepada rakyat di sana. Isu 400 hektar tanah yang diberi kepada sekolah Cina, isu pajakan tanah selama 999 tahun untuk penempatan Kampung Baru untuk orang Cina dan dengar kata kebanyakan mereka ini adalah bekas-bekas komunis suatu ketika dahulu dan bermacam-macam bantuan lain yang menguntungkan untuk kaum Cina di Perak.

Perkara ini tidak menghairankan kerana kita semua tahu bahawa exco-exco kerajaan Negeri Perak memang ramai dari kalangan DAP ditambah pula dengan emak kepada MB Perak, Ir. Nizar sendiri berbangsa Cina. Ini secara tidak langsung akan memastikan orang Cina di Perak akan mendapat lebih habuan di bawah Ir. Nizar.

PAS harus mengkaji penyertaan mereka dalam Pakatan Rapuh kerana DAP jelas tidak boleh berkompromi dalam segala hal. PKR pula hanyalah sebuah agenda peribadi BABI yang dilihat amat menguntungkan keluarga BABI. Bagaimana Pakatan Rapuh hendak mentadbir negara jika tidur sebantal namun mimpi berlainan...?

3 comments:

Anonymous said...

ak setuju sesangat..
pasni DAP wat 400 ekar kubur cina plak..
satu abad lg ilang plak hak keistimewaan orang melayu..
x adil sungguh..

Anonymous said...

Sebenarnye ramai sangat pembangkang sekarang nih yang jadi punca sumer nih..
orang malaysia dah x bersyukur dengan ap yang ad..
negara makmuk aman bahagia
x lama lg Malaysia ni org melayu plak yang jadi hamba..

Pemuda Malaysia said...

saya bersetuju dengan 2 komen diatas.

semoga bangsa Melayu sedar dengan situasi di Malaysia hari ini.