Tuesday, May 26, 2009

PRK PENANTI SATU LAGI MELODRAMA PAKATAN PEMBANGKANG

Semalam PM, YAB DS Najib Tun Razak mengumumkan bahawa BN tak akan meletakkan calon untuk bertanding di PRK Penanti. Tambah beliau, BN tak mahu terikut-ikut ‘tarian’ dan ‘lagu’ yang dimainkan oleh pakatan pembangkang. Untuk makluman, ini bukanlah kali pertama BN tidak meletakkan calon bertanding dalam PRK.

Pada tahun 60-an, BN telah menetapkan tidak akan bertanding dalam PRK di Ipoh, Perak menentang calon DAP, Sdr Tan Yew Peng.

DS Najib adalah ‘season politician’. Beliau tidak membuat sebarang keputusan tanpa memikirkan kepentingan semua pihak – rakyat dan negara. Tindakan beliau juga tidak membelakangkan unjuran Tun Mahathir yang mahukan BN bertanding di Penanti. Malahan pada pandangan penulis, ada sesuatu yang tersirat disebalik keputusan tersebut di mana BN boleh melihat beberapa perkara sekiranya tidak bertanding dalam PRK Penanti:

Pertama, jumlah/peratusan yang keluar mengundi. Kenaikan atau penurunan jumlah tersebut sedikit sebanyak akan memberi BN gambaran terhadap pola pengundian pengundi terhadap pembangkang (tanpa BN).

Kedua, penulis yakin bahawa BN juga akan mahu melihat sama ada pakatan pembangkang akan mengkaitkan BN dalam kempen mereka. Sekiranya berlaku, BN akan dapat lebih memahami niat sebenar pakatan pembangkang.

Ketiga, BN juga dipercayai akan dapat melihat sejauhmana keaggresifan kempen pembangkang itu sendiri.

Ketiga-tiga andaian penulis di atas akan menjuruskan kita kepada trend dan strategi pembangkang. Di sini penulis ingin perturunkan beberapa peristiwa yang terdahulu yang pernah dilakukan oleh mereka.

Sebelum PRU 12, pakatan pembangkang telah menggunakan pendekatan Demonstrasi Jalanan dalam usaha untuk menarik simpati rakyat kepada mereka. Pelbagai bentuk demonstrasi seperti BERSIH, HINDRAF dan sebagainya dilakukan dan semuanya ke arah kelabaan politik mereka.

Mereka juga membuat tuntutan-tuntutan tertentu melalui persatuan-persatuan atau badan-badan NGO seperti Tuntutan SuQui dan Dong Jiao Zhong serta menggunakan Majlis Peguam untuk membawa perbincangan mengenai isu-isu sensitif seperti Kontrak Sosial, Hak Istimewa Orang Melayu dan Hak Beragama dalam usaha untuk memberikan tekanan terhadap kerajaan.
Tekanan-tekanan juga diberikan melalui media alternatif (blog) dalam usaha untuk menyebarkan fitnah, memutarbelitkan dan tokok tambah terhadap isu-isu agar ia lebih sensasi dan sensitif.

Mengadakan PRK adalah trend terbaru yang diketengahkan oleh pakatan pembangkang. Tujuan mereka berbuat demikian adalah kerana mereka mahu meneruskan gerakan memburuk-burukkan BN/UMNO di samping untuk terus mengekalkan dan menanam rasa benci terhadap kerajaan.

Hal ini jelas dapat kita lihat di mana selepas satu PRK demi satu PRK dilakukan. Namun yang amat jelas adalah PRK Permatang Pauh yang dilakukan hanya kerana mahu menaikkan DS Anwar. Sebaik sahaja melihat melalui PRK Permatang Pauh ini memberikan impak kuat kepada mereka, lalu PRK telah dijadikan sebagai satu alat untuk mereka menyebarkan dakyah dan mengadakan ‘demonstrasi halal’ mereka. PRK Bukit Selambau dan kini Penanti diadakan bukanlah disebabkan oleh kehendak pengundi atau masyarakat tempatan.

Kini percubaan atau pendekatan terbaru pula ingin diketengahkan oleh pakatan pembangkang iaitu Pilihanrayal Negeri di Perak. Mereka menyatakan bahawa ini adalah kehendak akar umbi/rakyat Perak sendiri. Pelbagai pihak telah dipersalahkan termasuklah DYMM Tuanku Sultan Perak yang telah membawa kepada langkah sebegini perlu dilaksanakan.

Akhirnya nanti pakatan pembangkang akan mencadangkan untuk mengadakan Pilihanraya Umum bagi memilih Perdana Menteri Malaysia sepertimana yang biasa diamalkan di Indonesia dan Amerika Syarikat contohnya dalam dalam memilih calon Presiden. Tidak mustahil perkara sebegini akan berlaku memandangkan Anwar mahu sangat nak jadi PM. Beliau akan menggunakan seluruh jentera pakatan pembangkang untuk menyokong idea ini sekalipun menggunakan demonstrasi jalanan atas nama demokrasi.

Sehubungan itu, penulis secara terbuka merasakan bahawa tindakan BN tidak bertanding di PRK Penanti adalah suatu langkah bijak dan berhemah. Kalau dilayan dan ikut tarian mereka, lama kelamaan mereka akan membawa politik tanahair ke lembah yang hina.

dipetik daripada Sahabat Mantap Blogspot, 19 Mei 2009
Penulis : Salza Hedra

1 comment:

D'Rimba said...

Gelombang tsunami kecil kesedaran rakyat tentang pentingnya acuan tersendiri berteraskan Islam sejati bukan sekadar tegar melaksanakan acuan barat.