Wednesday, September 12, 2007

Ramadhan Kembali Lagi...



Alhamdulillah, kita dipanjangkan umur lagi oleh Allah s.w.t pada tahun ini dan dapatlah kita menjalankan kewajipan rukun Islam yang ketiga iaitu berpuasa di bulan Ramadhan. Sesungguhnya berpuasa itu dapat mengajar umat Islam untuk bukan hanya menahan lapar dan dahaga di siang hari tetapi menahan nafsu daripada segala macam perlakuan maksiat dan perkara yang sia-sia. Kita juga diseru merebut peluang dengan mencari pahala dan keredhaan Allah s.w.t sebanyak yang mungkin.

Bulan Ramadhan menjanjikan berbagai-bagai ganjaran pahala dan sebagai umat Islam, bulan Ramadhan adalah bulan yang amat ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam di seluruh dunia. Bulan Ramadhan adalah bulan perasaan dan ruhani, serta saat untuk menghadapkan diri kepada Allah s.w.t. Sejauh yang saya ingat, ketika bulan Ramadhan menjelang, sebagian Salafush Shalih mengucapkan selamat tinggal kepada sebagian lain sampai mereka berjumpa lagi dalam solat 'Id. yang mereka rasakan adalah ini bulan ibadah, bulan untuk melaksanakan shiyam (puasa) dan qiyam (solat malam) dan kami ingin menyendiri hanya dengan Tuhan kami.

Para pembaca sekalian, bulan Ramadhan adalah bulan Al-Quran. Rasullullah s.a.w pernah bersabda mengenainya ;

"Puasa dan Al-Quran itu akan memberikan syafaat kepada hamba di hari kiamat. Puasa akan bekata, 'Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dari makan dan syahwat, maka perkenankanlah aku memberi syafaat untuknya.' Sedangkan Al-Quran akan berkata, 'Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dan tidur di malam hari, maka perkenankan aku memberikan syafaat untuknya.' Maka Allah memperkenankan keduanya memberikan syafaat."

(HR. Imam Ahmad dan Ath Thabrani)

Kepada pembaca sekalian, perbanyakkanlah amal ibadat dan amalan bersedekah di bulan yang penuh keberkatan ini. Semoga amalan kita semua diterima oleh Allah s.w.t dan saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa kepada muslimin dan muslimat si mana jua mereka berada dan lakukanlah segala kerja yang diamanahkan dengan seikhlas yang mungkin.

Wassalam..

No comments: